loading...
دانستنی های علمی آموزشی خبری تفریحی
پرشین ویکی بازدید : 71 یکشنبه 13 بهمن 1398 نظرات (6)

فلسفه قیمت گذاری سنتور چیست ؟

آیا تا به حال شما نیز به این فکر کرده بودید که چرا قیمت آلات موسیقی از جمله سنتور تا این حد دگرگون است؟ مثلا سنتور 11 خرک با چوب گردو چه تفاوتی با سنتور علیزاده دو مهر دارد که باید اختلاف قیمت 4 میلیون تومانی داشته باشند. یا به عنوان مثال سنتور علیزاده یک مهر با سنتور علیزاده دو مهر چه جذابیتی برای هنرآموز باید ایجاد کند که هنرآموز بخواهد به خاطر بالا بودن تعداد مهر هزینه بیشتری پرداخت کند. قطعا این اختلاف قیمت دلایل خاص خود را دارد از جمله صدای ساز، کیفیت متریال به کار برده شده در ساز، کوک ساز و ... در قیمت سنتور تاثیر مستقیم می گذارند.

در قیمت سنتور متریال به کار رفته شده از جمله جعبه رِزُنانس، جنس جعبه، گل روی جعبه، ضخامت صفحه و کف، شیطانک، گوشی و سیمگیر مهم هستند که به نسبت کیفیت آنها قیمت نیز تغییر می کند.


اختلاف قیمت سنتور

شاید برای شما نیز این واژه آشنا باشد: " صدای ساز یکدست است". یکدست بودن صدای ساز یعنی سازنده آن برای ساخت آن تلاش بسیار زیادی را متحمل شده است. زمانی که صدای ساز یکدست باشد یعنی ضخامت صفحه و جنس آن و محل پل گذاری با هم تناسب دارند و عدم این تناسب ایراد بسایر مهمی برای سنتور و نوازنده حرفه ای به حساب می آید. حجم صدای ساز بستگی به سلیقه شما دارد اما معمولا پیشنهاد می شود سازهای پرحجم را انتخاب نکنید (مخصوصا در سازهای ارزان). زیرا این حجم زیاد با کاهش ضخامت و کاهش تعداد پل و استفاده از چوب روشن قابل دستیابی است که خود این موارد برای اینکه یک سنتور، ضعیف محسوب شود کافیست. انتخاب صدا یک تخصص است که با تجربه به دست می¬آید بنابراین اگر نوآموز هستید و در این زمینه تجربه ای ندارید پیشنهاد می کنیم که حتما نظر استاد و کارشناس این حوزه رو جویا باشد.

چرا کوک ساز ممکن است در قیمت سنتور تاثیر گذار باشد؟ سازی که چندین بار کوک شده باشد ساز بهتری است و اگر کوک نشده حتما از کسی که توان و تخصص کوک کردن را داشته باشد بخواهید چند سیم را به صورت امتحانی دوباره کوک کند تا از کیفیت نگهداری کوک ساز مطمئن شوید. نکته دیگر اینکه هیچ گاه برروی یک سنتور حرفه¬ای صنایعی چون خاتم، معرق یا منبت روی صفحه ساز نمی¬بینید زیرا اینها باعث تضعیف صدا می¬شوند (به علت عدم یکدستی صفحه).


خب قطعا شما مانند من متوجه شدید که اختلاف قیمت سنتور A با سنتور B در چیست.

منبع: قیمت سنتور

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط فرشاد در تاریخ 1399/04/21 و 16:41 دقیقه ارسال شده است

سنتور، و یا هر ساز دیگری، باید بر اساس صدا و ظاهر در کنار هم سنجیده شوند.
ساز در کنار صدای زیبایی که باید داشته باشد، باید سیمای زیبایی هم داشته باشد تا نوازنده چشم مخاطب خود را هم بدزدد و آن را نوازش بدهد.

این نظر توسط فرهاد در تاریخ 1399/04/18 و 17:54 دقیقه ارسال شده است

قیمت سنتور تماما به عهده سازنده است و خوشبختانه از بازار هاییست که به انحصار کسی درنیامده و سازندگان به راختی میتوانند رقابت کنند و قیمت های مختلف داشته باشند، خریداران هم میتوانند بین تمام محصولات موحود تحقیق کنند و بهترین ساز را برای خود تهیه کنند.

این نظر توسط فرشاد در تاریخ 1399/04/02 و 15:04 دقیقه ارسال شده است

تعیین قیمت سنتور باید در دستان صدای ساز باشد ولی متاسفانه استاندارد های صدای مناسب بسیارپایین امده و به همین دلیل سازندگان سنتور بدون منطق و دلیلی سازهایی گران و بی کیفیت به بازار عرضه میکنند که چیزی جز ضربه به موسیقی ایران نیست

این نظر توسط بهنام در تاریخ 1399/04/01 و 18:58 دقیقه ارسال شده است

سنتور ها همیشه طرفدار زیادی داشتند و دلیلش سادگی نوازندگی انها و صدای زیبایشان است و خوشبختانه این موضوع باعث شد سازندگان زیادی وارد بازار ساخت سنتور شوند و در نهایت میانگین قیمت ورود به دنیای سنتور بسیار پایین بیاید و افراد بیشتری این ساز را تهیه کنند.

این نظر توسط محمد در تاریخ 1399/03/03 و 12:00 دقیقه ارسال شده است

من فکر میکنم که بین اساتید سازنده برای تعیین قیمت ساز باید استانداردی قرار بگیرد.
نوازندگانی مطرح از طرف سازمانی مورد تایید برای قیمت گذاری هر سال اقدام به این قیمت گذاری کنند تا با استانداردی قابل اعتماد بتوان در این اقتصاد بیمار قعالیت کرد

این نظر توسط علی در تاریخ 1398/12/28 و 17:33 دقیقه ارسال شده است

نکته مهم هنگام خرید ساز نسبت کیفیت و قیمت آن است که ساز های استاد موسوی از این ویژگی برخوردار هستند و نسبت کیفیت قیمت بسیار خوبی دارند. این استاد در تمامی رنج های قیمتی و کیفیتی ساز دارند و خریدار به قول معروف دست خالی خاته نمیرود


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 70
  • کل نظرات : 87
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 25
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 74
  • باردید دیروز : 4
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 134
  • بازدید ماه : 106
  • بازدید سال : 2,708
  • بازدید کلی : 12,821